Xerrada coeducació i patis

El passat dimecres 3 d’abril vem gaudir d’una conferència molt interssant de la mà de l’Abla González de .

La vintena d’assitents (entre mestres, equips directius, tècnics de l’Ajuntament, membres de Paidos i famílies de diverses escoles del Vallès) vem aprendre sobre la necessitat de mirar el pati des d’un punt de vista coeducatiu, ens van explicar diverses estratègies del procés de canvi, vem poder resoldre molts dubtes i vem poder fer xarxa amb la resta de centres que també estan repensant els seus patis. Gràcies a totes les assistents i a l’Alba González

.

Xerrada Patis inclusius i Coeducació

La comissió Calidoscopi us fa saber que hem organitzat una xerrada pel dia 3 d’abril a les 18:00 sobre “Patis Inclusius i Coeducació” a càrrec de l’Alba González de la cooperativa Coeducacció (cooperativa que treballa per la transformació educativa des d’una perspectiva de gènere i que acaba de rebre un premi de reconeixement per la seva tasca de patis inclusius). Si voleu entendre millor el projecte que està implementant aquest any l’escola, no us la podeu perdre.

 

Necessitem la vostra ajuda per la Festa fi de curs!

La Comissió de Festes necessita la vostra ajuda! Doncs la Festa de Fi de curs corre perill.

Si tens una mica de temps i vols participar en millorar l’escola pública i el dia a dia dels teus fills i filles apunta’t-hi!

La Comissió de Festes col·labora amb l’escola en l’organització de diverses festes durant l’any (festa del patge al nadal, Carnaval, Sant Jordi…) i sobretot de la festa de fi de curs, que és el punt de trobada de tota la comunitat educativa (alumnes, mestres, monitors i famílies) just abans de les vacances d’estiu.

Per més informació podeu consultar el següent document de les funcions de la comissió.

Si voleu col·laborar podeu enviar un missatge a festes@ampapidenxandri.cat

Resultats enquesta Camí escolar

Per tal de conèixer els hàbits de de mobilitat de l’alumnat del Pi d’en Xandri així com per recollir dades per tal de definir el model de camí escolar que millor s’adaptés a les necessitats de les famílies, des de l’AMPA vam fer una enquesta a tot l’alumnat de primària. En total es van repartir unes 325 enquestes amb la idea que les nenes i els nens les responguessin a casa amb l’ajuda dels seus pares i mares.

Volem agraïr a totes les famílies que van respondre l’enquesta i ens van fer arribar els seus comentaris!

S’han rebut un total de 176 respostes. En aquest document es mostren els resultats de les diverses preguntes.

Es pot observar que un 85% de l’alumnat viu a l’entorn de l’escola (Centre/Estació, Eixample, Monestir i Torreblanca) fent viable un trajecte a peu. Per la meitat d’aquests (55%), l’itinerari més “natural” passa pel Passeig Gaudí (Monestir i Torreblanca) mentre que la resta ho fa pels carrers de l’Eixample.

Un 70% de l’alumnat ve a peu, bicicleta o patinet, amb el que podrien fer servir el camí escolar des del primer dia.

Un percentatge molt petit de l’alumnat va sol a l’escola (especialment dels cursos més avançats).

Només un 14% dels adjectius per descriure el camí tenen una connotació negativa (llarg, insegur, avorrit o lleig). Això demostra la predisposició a utilitzar el camí.

Hi ha 56 Famílies disposades a fer voluntariat i 63 alumnes estarien disposats a pagar quota.

48 dels 57 que venen amb cotxe/moto estarien disposats a deixar els nens/es a un altre punt.

Els 104 comentaris sobre els perills del recorregut parlen de cotxes i passos de vianants. Un parell parlen de carrils bici mal marcats, un parla dels excrements de gos i de les voreres en mal estat, un de la rampa de l’arborètum, un dels patinets elèctrics i dos dels gossos sense lligar. Un es queixa dels adults (?)

A la vista d’una baixa participació i que moltes enquestes no havien omplert els itineraris, vam decidir intentar augmentar la mostra fent, amb l’ajuda de Paidos, una nova enquesta a l’alumnat de 4t, 5è i 6è durant el temps de migdia.

En aquest cas, només vam fer dues preguntes (si venien en cotxe i si ho feien acompanyats d’algun adult) i els demanàvem que dibuixessin el seu itinerari en el mapa.

És interessant destacar que el 50% no va amb cotxe a l’escola, el 27,5% va amb cotxe i els altres alternen el cotxe o a peu.

També hem vist que el 4,65% de l’alumnat de 4t va sol a l’escola (el 18,6% a vegades). A 5è en són el 18,64% (el 25,5% a vegades) i a 6è ja en són el 35,7% (el 23,8% a vegades).

Observant els itineraris marcats es pot comprobar, tal com es mostrava en el barri d’origen de les famílies, que la meitat de l’alumnat puja pel Passeig Gaudí, que sembla destinat a ser adaptat com a camí escolar. Tot i així, caldria buscar una solució per l’altra meitat de l’alumnat que arriba a l’escola per l’altre costat de l’escola.

Xerrada Nadia Ghulam

El passat 6 de març una vintena d’assistents apassionats han pogut conèixer la increïble història de la Nadia Ghulam: Ser refugiada, sobreviure.

Tot i que podria semblar que el tema, a priori, que no té a veure amb la coeducació ni amb nosaltres mateixos, si parlem de Respecte a la diferència, Igualtat, Pau i Ànsia de millorar com a persones i, en conseqüència, millorar el món, la cosa canvia. La ponència de Nadia Ghulam ha sigut una lliçó memorable.

Estem segurs que si parleu amb les assistents, i ho escribim així perquè les dones eren majoria aclaparadora, no podran evitar empaltar-vos la lluantor dels ulls de la Nadia, que amb la seva dolça veu i suaus maneres no fa més que descriure la brutalitat de la guerra, i com en aquestes circunstàcies radicals i tràgiques es fa encara més evident la desigualtat.

No calen guerres per adorar-nos de la fragilitat del avanços, però sí veus com la seva per recordar-nos que hem de cuidar del que tenim i seguir lluitant per esborrar les diferències d’oportunitats.

Agraïm a tots els assistents i, sobretot, a la Nadia per compartir-la amb nosaltres!

Us adjuntem l’enllaç a l’article que El Cugatenc ha escrit sobre la xerrada.

Us esperen a la propera xerrada dia 3 d’Abril sobre “Patis Inclusius”

Xerrada Jesús Guillén

La Comissió Educativa us convida a la xerrada amb el investigador i professor en neuroeducació  Jesús Guillen el dijous 21 de març a les 19:00 a l’escola Pi d’en Xandri

“Una educació amb el cap i el cor”

Influeixen les emocions en l’aprenentatge? És possible millorar l’atenció? Si juguem, aprenem? Són importants les arts a l’educació? És necessari apostar per un aprenentatge actiu? Necessitem cooperar?

Basant-se en els coneixements científics més recents, Jesús C. Guillén et proposa una nova mirada educativa sobre aquestes i moltes altres qüestions, en la qual es considera essencial atendre les necessitats emocionals, socials i físiques de tots els nens i adolescents i aprendre desde i per a la vida. Perquè, efectivament, una nova educació és possible i necessària. Brindes per el canvi?

En Jesus Guillen, és astrofísic per la Universitat de Barcelona. Li encanta divulgar la ciència i últimament es dedica a la investigació de les aplicacions educatives de les ciències cognitives, va ser professor a secundària durant molts anys. Té un blog “Escola amb cervell”, blog pioner a Espanya sobre neuroeducació que ja té gairebé quatre milions de visites, i escriu en Quaderns de Pedagogia. A més dels anteriors projectes, ofereix ponències, seminaris i cursos sobre com aplicar la neuroeducació a l’aula per optimitzar els processos d’ensenyament i aprenentatge en totes les etapes educatives.

Us hi esperem!

Carnaval 2019

El passat diumenge 3 de març, vam participar com a escola en la rua de Carnaval del poble amb la comparsa “El Celler d’en Xandri”. Aquells que van venir disfressats de cuiners i cuineres van poder gaudir d’una tarda divertida i amenitzada pel grup de grans de la batuescola.

Volem agrair a tots els participants, al Xavi de la Batuescola, a l’Agus pels ritmes i a la comissió de festes per l’organització.

 

Xerrada Nadia Ghulam

Us fem saber que la comissió Calidoscopi (coeducació) ha preparat, pel proper 6 de març a les 17:00, la xerrada “Ser refugiada: sobreviure” de la Nadia Ghulam, autora del llibre “El secret del meu turbant” guardonat amb el 43è Premi Prudenci Bertrana de Novel·la.

Amb només vuit anys va patir greus ferides a causa d’una bomba que va caure a casa seva. En sortir de l’hospital dos anys després, el règim talibà s’havia instaurat a l’Afganistan i ella va prendre una decisió radical per tal de mantenir els seus pares malalts i les seves germanes petites: suplantar la identitat del seu germà, assassinat durant la guerra civil, i treballar com un noi durant 11 anys, amb por de ser descoberta, renunciant a moltes coses però gaudint al mateix temps de més llibertats que no hauria tingut com a dona. Va venir a Barcelona gràcies a una ONG que li va pagar l’operació per reconstruir-se la cara. Enyora la seva família i el seu país, però també se sent acollida, lliure i feliç a Catalunya.

Després d’haver passat per la comunitat de grans a explicar la seva història a les nenes i nens de l’escola us proposem que vingueu a sentir-la de primera mà.

No us la perdeu!

 

Xerrada Els 7 principis de l’aprenentatge

El passat 20 de febrer una vintena de mares, pares i mestres vam poder treballar sobre els 7 principis de l’aprenentatge.

Inforgrafia_ Els 7 principis de l’aprenantatge

Volem agrair als assistents per participar-hi, a la Marta Simón i a la Carola pel mestratge i la coordinació.

La sessió va començar amb una breu introducció dels acompanyaments de la nostra escola.

El centre, convençut de la necessitat del canvi educatiu, s’adhereix a diferents xarxes d’acompanyament per aconseguir aquesta transformació eductiva: programa d’EN21 i a les Xarxes d’Innovació a Educació Primària (XIEP) del Departament d’Educació. Aquests acompanyaments cada escola els escull.

A més, l’Escola, amb el suport de l’AMPA, ha comptat amb una formació pel Claustre amb la Fundació Trilema per a acompanyar en aquest canvi.

A continuació vam començar vàries dinàmiques per parlar del canvi pedagògic a l’escola.

La dinàmica, va consistir en parlar, entendre i reflexionar sobre els 7 principis de l’aprenentatge. Primer es va fer el role play d’una classe clàssica, asseguts, en silenci, llegint el text en veu alta, només amb interacció de la professora.

Després ens van donar unes etiquetes per dividir-nos en 4 grups. Aquests grups representaven el grup base, d’aquí, vam formar grups d’experts que ja eren barrejats, és a dir 1 de cada grup base.

Aquí ens van donar per llegir 2 dels principis i reflexionar i aportar 3 idees pels mestres de l’Escola. Quan va acabar el temps van tornar al grup base per compartir el que havíem treballat cadascú sobre els principis. I per acabar vam fer la dinàmica de la peixera per fer comentaris i reflexions.

Molt enriquidora l’experiència.

El Savi d’en Xandri 2019

Estem molt contents d’anunciar-vos que torna l’esperat concurs… El Savi d’en Xandri!

Serà el divendres 5 d’Abril a les 20:45

I aquest any, els que vulgueu participar, haureu de venir amb més ganes que mai!
Ganes de passar-vos-ho bé, de riure, de contestar preguntes difícils, de resoldre situacions complicades, però també, i sobretot, haureu de venir amb ganes de menjar i beure! Perquè aquest any… el Savi d’en Xandri s’ha vestit de cuiner!

Recordeu que per participar heu de fer grups de 6 persones.
El preu és de 78€ /grup (13€ / persona)
Aquest any animem els grups a venir disfressats (però sense obligar a ningú)

PERÒ, QUÈ ÉS EL SAVI D’EN XANDRI ??

Una petita explicació pels que acabeu d’arribar a l’escola…
El Savi és un concurs de preguntes per als pares i mares de l’escola que organitza una comissió de l’AMPA i que té per finalitat passar-nos-ho molt bé!
Els pares participen al concurs en grups de sis i la vetllada normalment consisteix en un primer torn de preguntes, una pausa per sopar, i un segon torn de preguntes. La nit acaba amb una proba final i el repartiment de premis.

INSCRIPCIONS
Per inscriure-us podeu seguir el següent enllaç: El Savi d’en Xandri

Per més informació: savi@ampapidenxandri.cat

Inscripcions obertes fins el dia 22 de març de 2019.

ESPEREM QUE US ANIMEU !!!!